fredag 23 juli 2010

Meddelande från en marinsoldat i Afghanistan

Jag fick denna tillsänd mig nyligen - och har viss intressant humor och är väl relaterad till islamism.....

Publicerad: November 11, 2001 (en annan länk)
Författare: Uppkäftige Jack

Följande kunde läsas på Sully och Scooter (Radio Kogo i San Diego)
Lördag 17 november.

Precis utanför Ab Gach, i det nordvästra långsmala landområdet i Afghanistan mellan Tadzjikistan och Pakistan.

November 11, 2001

Bisarrt,

Det är (svordom) frostgrader här. Jag sitter på den hårda, kalla smutsen mellan stenar och buskar vid foten av Hindu Kush-bergen längs Dar 'yoi Pomir River och tittar på ett hål som leder till en tunnel som leder till en grotta. Spioneri, min vän, och ingen pizzaleverans på tusentals miles. Jag blickar också i området runt min häck var tio-femton sekunder för att undvika ytterligare scorpionhugg. Jag har faktiskt gett upp striden med fästingar och landloppor, men (svordom) skorpionerna ger ett ryck som en elektrisk kofösare. Gör förbannat ont. Ett motgift smakar transmissionsolja men Gud välsigne Marine Corps för fem flaskor av den i min packning.

Den enda sanningen om talibanerna man inte kan undgå är att, tro det eller ej, de är människor, vilket innebär att de måste äta mat och dricka vatten. Detta förutsätter kurirer och det är där en gammal huvudjägare som jag är praktisk. Jag spårar kurirerna, hittar tunnelingångarna och lagerutrymmen, skriver info till handtelefonen, skjuter upp koordinaterna till satellitlänk som berättar för flygbefälhavaren om att släppa hårdvara, vi slår in några huvuden en stund, sedan spårar och registrerar jag nya trupprörelser. Det handlar helt om information. Vi har inte ens fått tag i krypskyttar ännu. Dessa snokande råttor har ingen aning om vad de är in för. Vi har bara dagar kvar att skära av matleveranserna och göra det möjligt för utrotningen att börja. Jag drömmer om att bin Ladin vaknar för att hitta mig stående över honom med min boot på halsen när jag spottar ett blodigt öra i hans ansikte och kastar min nickelpläterade Bowiekniv genom hans frontallob.

Men du känner mig. Jag är en romantiker. Jag har sagt det förut och ska säga det igen: Detta land är verkligen fantastiskt, man. Det är inte ens ett land. Det finns inga vägar, det finns ingen infrastruktur, det finns ingen regering. Detta är en ogästvänlig, (svordom) stenhög som styrs av krigande stammar från tusentalet. Det finns inga jobb här som vi med dem.
Afghanistan erbjuder två sätt för en man att stödja sin familj: hålla på med opiumhandel eller att gå med i armén. Det är allt. Dessa är dina
alternativ. Åh, jag glömde, du kan också bo i ett flyktingläger och äta
plommon-sötad, krossad skalbaggspasta och spruta lera som en gås med
maginfluensa om det är din idé om en party. Men lukten enbart från dessa
"Tältläger av levande döda" är tillräcklig för att kasta dig in i vallmofälten för att glatt skrapa fröhus i arton timmar per dag. Och låt mig berätta
om något annat. Jag har levt med dessa tadzjiker och uzbeker och
turkmener och även ett par pushtus i över en och en halv månad nu och så mycket kan jag säga säkert: Dessa killar, alla här, är hunner. Faktiskt,
levande hunner. De lever för att slåss. De vad de gör. Det enda de gör. De
har ingen respekt för något, inte för deras familjer eller för varandra eller
för sig själva. De grt srej på varandra som ett sätt att leva. De spelar polo
med döda kalvar och tvingar sina fem-åriga söner i mänskliga tuppfajter för att försvara familjens heder. Hunner, vandrande pack med vilda, hjärtlösa bestar som livnär sig på varandras barbari. (Svordom) grottmänniskor med AK 47's. Men kanske är jag bara gnällig. Jag fryser min (svordom) av mej på denna idiotiska (svordom) backen eftersom mnt knävärmare har slut på strömmen och jag kan inte ladda upp den förrän solen går upp om ett par timmar. Oh yeah! Du gillar att skriva brev, eller hur? Gör mig en tjänst, Bizarre. Skriv ett brev till CNN och berätta för Judy och Bernie och den där hemska, hånfulla, pompösa Aaron Brown att sluta kalla talibanerna "smarta". De är inte smarta. Jag föreslår CNN att investera i en ordbok eftersom ordet de söker är "listiga". Talibanerna är listiga, som schakaler och hyenor och järvar. De är lömska och hänsynslösa och, när den möter en, fega. De är hatiska, illvilliga parasiter som inte skapar någonnting och förstör allt annat.
Smarta. Pfft. Ja, de är riktigt smarta. De har tillbringat hela sitt liv att läsa endast en bok (och inte nån bra en, som bok betraktad) och de beaktar hygien- och inomhusdass för att vara produkter av djävulen. De håller fortfarande på att försöka lista ut hur man anvnder en Bic tändare.
Att prata med en talibankrigare om att förbättra sin livskvalitet
är som att försöka lära en apa hur man håller en penna, så småningom blir han bara frustrerad och sticker dig i ögonen med den. OK, nog. Snuffle kommer att vakna snart så jag måste gå tillbaka till mitt hål. Att täcka sina spår i snön tar mycket träning men jag börjar bli bra på det. Tala om för mina kolleger Amerikanerna att de ska stänga av sina TV-apparater och gå vidare med sina liv. Sagorna du får från CNN är direkt (svordom) och är inte konstruerade för att leverera sanningen utan snarare att hålla dej limmadtill skärmen via reklam. Vi har situationen här under kontroll. Det värsta du kan göra just nu är att sitta och analysera vad vi gör här borta eftersom du har ingen aning om vad vi gör och, egentligen, vill du inte veta det. Vi är din militär och vi gör vad du sände oss här att göra. Vill du hjälpa till?

Uppkäftige Jack.

Undrar hur pass den är relaterad till svenska soldater i Afghanistan?

.

SvD SvD
.
...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar