onsdag 14 januari 2015

Mer civiliserade muslimer har också problem med fundamentalism.

Jag tänker där på länder som Malaysia och Indonesien. Tankarna där kan du läsa i artiklar som:

Malaysia:
Länk till frihetsindex: länk.
Growing Fundamentalism seen pushing Malays to quit country

Indonesien:
Länk till frihetsindex: länk.
Islamic fundamentalism and democracy

Frihetsindex slår ihop ett antal faktorer. Tills för något år sedan ansågs Indonesien "fritt" enligt dessa, nu har de sjunkit ett steg.

Jag har varit flera gånger i Malaysia sedan 1975 och en gång i Indonesien för ca 10 år sedan. Alla gångerna har jag träffat vänner, brevkamrater (som en kinestjej som jag skrivit till sedan 1970 och träffat i stort sett alla gångerna, i Penang). Så mina privata erfarenheter har jag därifrån, andras kan du läsa i artiklarna. Malaysias utveckling från sekulär stat till alltmer  islamsk har varit lätt att se, tror inte jag såg en enda slöja eller arabiskt skrivtecken (som inte alls passar malajiska) den första gången, men den senaste för att par år sen, såg man det överallt. Liksom i Europa. Men där är gott om delikata kinesiska restauranger, en del stora salar där små restauranger kantar väggarna och en massa stolar och bord finns i mitten. Missa inte nattrestaurangerna ute nere vid hamnen i Georgetown, Penang, Orientens Pärla sedan länge. Du vet där bredvid det gamla engelska fortet.

På svensk TV visade de för ett tag sen ett reportage från fundamentalisthålet på Indonesien, Aceh varifrån mycket av regionens islam kommit. Jag kanske är kitslig men att tala om det utan ett ord om den mycket mer sekulära återstoden av Indonesien ger fel signal till folk som inte känner till mycket mer än att Indonesien i huvudsak är muslimskt. Bali är t.ex. huvudsakligen hindu. Vilket inte hindrar att muslimer drar dit för att ägna sig åt massakrer, liksom till EU alltmer.

Den islam vi ser i EU är i stort sett den "hårda" fundamentalistiska sorten. Eftersom västledare inte har en aning om skillnaden får fundamentalisterna full frihet att behandla de icke-fundamentalistiska här som de har lust, så är det inte såna när de kommer hit blir de i muslimska ghetton som i Sverige och Frankrike där polisen inte vågar gå in utan polisskydd.

Islam har ju faktiskt också utvecklats, för 1000 år sen åkte du till Baghdad för att hitta det bästa universitetet, men ingenstans i dagens muslimska värld ser vi något liknande växa fram trots alla oljemiljarder. Varför känner inte en enda muslim för att det ska återkomma?

Varför jag skrev detta var förstås att bilden av islam i EU bara visar en liten bild av islam, inte vad de hade kunnat åstadkomma på ett positivt sätt om de försökte återuppliva den gyllene åldern, som länken till Baghdads gamla universitet visar. Vill de inte eller kan de inte??? De saknar knappast pengar. I största allmänhet är islam i Sydostasien mycket vänligare även om det är när det flammar upp som det blir bilder i TV. Jag var också några veckor i södra muslimska Thailand utan att uppleva ett enda orosmoment, enbart att flickorna hade längre men färggranna kjolar En annan gång, i Cha-Am, där ett populärt inslag är jättelånga tandemcyklar, såg jag en cykel med 5 säten och 6 muslimtjejer på cykeln (pakethållaren gick också bra att sitta på).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar