tisdag 30 april 2013

Judisk bosättare dödad på Västbanken.

Inte för att detta är något ovanligt, se t.ex. vad jag har skrivit på länk1 länk2 och terrorstatistik, och jämför med vad TT ger för intryck. TT ser honom som "bara en bosättare som till och med är jude", här blir han människa.

 Här en fylligare artikel från denna länken:

Vittne till den fatala attacken: "Jag sade Shema och slöt hans ögon"

Vittne till den dödliga attacken i Samarien påminner om terror, förvirring och varnar för de allt vanligare attackerna.

Av Maayana Miskin
Först Publicerad: 2013/04/30, 04:34

Efterdyningarna av knivhuggande vid Tapuach Junction Yehuda Shimon från Kfar Gilad var vid Tapuach Junction på tisdagen när en terrorist mördade en ung israelisk far till fem. Han berättade vad han såg.

"Jag var på väg i riktning från mitt hus, och jag såg en arabisk man bryta sig loss från en grupp arabiska män som stod söder om korsningen. Han kom mot liftarposten och hoppade på en av människorna där, tryckte sig mot honom, och blev tillbakapressad" sa Shimon.

"Då jag inte såg exakt vad som pågick," fortsatte han. "Jag stoppade jag min bil. Några sekunder senare började den arabiska mannen gå tillbaka till den punkt han kom ifrån, samtidigt som han sköt på en IDF-position i närheten. Soldaterna sköt tillbaka på honom. "

"Jag kom ur min bil och den kvinna som fick en åktur med mig hukade sig bredvid bilen, eftersom vi inte kunde se om han sköt på oss eller på IDF-positionen," sade han.

"Jag började ge första hjälpen till den skadade mannen. Jag vände honom på rygg, lyfte hans skjorta, som var dränkt i blod. Jag såg knivhugg och jag försökte stoppa blodet tills ambulanspersonalen kom dit," minns han.

"När ambulanspersonalen kom dit lämnade jag den sårade. Polisen kom också, och jag pekade ut för dem den riktning terroristen hade gått, "sade han. "Tydligen hade terroristen träffats av skotten på honom, han hade stupat i mitten av vägen med sin bössa på en meter bort. Han rörde sig fortfarande."

"Jag gick tillbaka till de sårade israeliska mannen och sjukvårdaren berättade att han hade dött. Jag sade "Shema Yisrael" och slöt ögonen på honom, och då började soldaterna anlända, "sade han. Shema Yisrael-bönen är traditionellt sagd två gånger dagligen, och dessutom, i ögonblicken före döden.

Shimon konstaterade, "Tyvärr är vi redan vana vid händelser som denna. För två eller tre veckor sedan sköt de på en israelisk man som står vid liftarstolpen. Tyvärr har terrorism mot judar varit på uppgång sedan. "

Offret för tisdagens attack har identifierats som 31-årige Evyatar Borowsky, far till fem. Borowsky var en populär skådespelare och medlem i Ar El truppen.


 

 Man kan jämföra med redogörelsen i en betydligt mer vänsterinriktad israelisk tidning, Ynetnews. Och här. De tycker det är hemskt när judiska nybyggare är upprörda över att bli mördade eftersom IDF:s närvaro är alldeles för svag. Där talas mycket om att sätta upp privata skyddsgrupper mot arabiska terrorister vilket självklart inkluderar alla som kastar sten och brandbomber.

"Moderata" Abbas privata terrororganisation Al-Aqsa Martyrs' Brigades har nu tagit åt sig äran för mordet.

Araberna klagar högljutt att IDF, de israeliska soldaterna, söker igenom den arabiska mördarens by.

Samariens Råds Chef Gershon Mesika kom till platsen för terrorattacken vid Tapuach Junction, där en israel dödades och sade: "Detta avskyvärda mord är ett direkt resultat av vår hjälplöshet inför stenar, öppna checkpoints och laglösa attityd mot terror i området ..... IDF och säkerhetsetablissemanget måste internalisera att denna terror dödar. regeringen måste göra en förändring och kalla terror för terror. "

 De judiska nybyggarna har nu satt upp egen vägspärr vid platsen eftersom den israeliska staten vägrar. Och israels regering kontrar med att arrestera judiska nybyggare där, inte arabiska terroristmedhjälpare.

http://www.dagen.se/nyheter/judisk-bosattare-dodad-pa-vastbanken/

 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5520217

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bosattare-dodad-pa-vastbanken   (faktabloggar bortcensurerade)

http://www.laholmstidning.se/article/20130430/TTUTRIKES/304309960/-/bosaumlttare-doumldad-paring-vaumlstbanken

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar