söndag 5 juni 2011

En dag på ett israeliskt sjukhus

Postat av Steven Plaut den 30 maj, 2011
Den israelhatande lobbyn har nu blivit en våldsam kör av totalitär skandering om påstådd israelisk "apartheid". Västs campus är fyllda med hatfester under "Israel Apartheid Week." Israels vänner försöker engagera de skenheliga i debatt, försöker att utmana deras påståenden. Statistik skyfflas ut. Fakta citeras, dokumentation presenteras. Men förolämpningar om israelisk "Apartheid" är notoriskt resistenta mot fakta och sanning, som muterade bakterier som  är resistenta mot antibiotika. Alla som vet någonting alls om Mellanöstern förstår att Israel är det enda landet i regionen som inte är en apartheidregim.
Jag måste säga att jag tycker att "debatten" om israelisk "apartheid" är tråkig och utmattande. Istället skulle jag vilja erbjuda ett enkelt fönster in i livet i Israel och till de arabisk-judiska relationerna inne i Israel. Den är baserad på rutinen inne i ett israeliskt sjukhus, där jag hade "möjlighet" att spendera lite tid nyligen.
Apartheid? Avgör själv.
Uppenbarligen är detta ett land som inte  har någon brist på judiska läkare av världsklass. Överläkaren på min avdelning på sjukhuset är en israelisk arab. Han fick inte sin position ur någon gest av "positiv särbehandling", utan helt enkelt därför att han är oerhört kvalificerad. Han leder ett team av läkare som inkluderar judar och araber, samt ett liknande team av sjuksköterskor och annan personal. Min personliga läkare på avdelningen är en ung arab. Ryska är det tredje vanligaste språket i församlingen, efter hebreiska och arabiska, många av de bästa läkarna kom under perioden så många från Sovjetunionen flyttade för länge sedan till Israel.
Jag märker att många av de yngre arabiska läkarna har plockat upp grundläggande ryska. Många av dem har ytterligare akademisk examen, som en MPh, förutom sin MD. Bland de läkarstudenter som gör skiftjobb på avdelningen finns ett litet men märkbart antal etiopiska judiska kvinnor, första generationens israeler. En arabisk kvinnlig student gör EKG checkups på akuten. När hon slutar att kontrollera mig, frågar jag henne om maskinen kan utvisa om jag är kär, och detta fick henne att fnissa. En ung arab från Haifa arbetar på avdelningen som volontär. Han utexaminerades nyligen från det mycket prestigefyllda arabiska ortodoxa (som i grekisk-ortodoxa) gymnasiet i Haifa och bygger upp sin CV som volontär för att hjälpa honom komma in på  medicinarskolan
.Jag tror att det mest anmärkningsvärda inslaget i livet på vårdavdelningen är klart och hjärtligt mingel och umgänge mellan alla, judar och araber, religiösa och sekulära, nyanlända invandrare med gamlingar, de välbärgade med de fattiga. Umgänget är inte något slags program för  "social ingenjörskonst", utan bara uppstår spontant och naturligt. Patienternas familjemedlemmar chattar sinsemellan, jämför patienters historier, erbjuder hälso-tips och råd, förslag, information om provtagningar och läkare, delar mat, hjälper varandra. Den som spenderar mer än 3 minuter med patienter och deras familjer har förlorat alla illusioner om någon inbillad israelisk "apartheid." Det finns ingen politik på golvet i vårdavdelningen.
"Vi kommer att kalla en vaktmästare för att rulla dej tillbaka till avdelningen", säger röntgenteknikern. "Behövs inte", säger en äldre arabisk man precis bakom mig i kön, jag rullar honom tillbaka, och vi byter historier på vägen. Lukten av starkt kaffe smyger in i mitt rum. Jag följer den i en halvtrance till matplatsen i andra ändan av korridoren. En stor drusisk familj sitter där och har tagit sitt eget kaffe i en stor "Finjan" kaffepanna från byn. Doften av kaffet återställer redan min hälsa och styrka, säger jag till dem, och de insisterar på att jag sitter med dem och delar några koppar, lite förbryllad över min bisarra amerikanska accent, speciellt när jag försöker säga några ord på arabiska.
Ingen initierar mingel och ömsesidigt stöd. Även om judar och araber i det vanliga livet  brukar röra sig i olika sociala kretsar, vilket också gäller undergrupper av judar och undergrupper av araber, hittar de inget konstigt med att ha kastats tillsammans i vårdavdelningen. Detta kan vara den svåraste delen av livet i Mellanöstern att förklara för utomstående. Alla passioner och politik och politiska konflikter är en del av vardagen i Israel. Jag tvivlar på att någon har ändrat på sina politiska föreställningar eller lojaliteter, jude eller arab, ett dugg genom att tillbringa dagar eller veckor i socialt mingel. De kommer att lämna med samma ideologiska inriktningar de hade innan de kom till sjukhuset.
Troligen är det svåraste begreppet av alla att förklara är att konflikten i Mellanöstern inte har någonting alls att göra med "lära känna den Andra" eller att etablera personliga sociala band med medlemmar av de krigförande grupperna. Hur förvånande det än låter finns det ingen "alienation" eller ovana med "den andra" i Israel. Det framgår från första stund på avdelningen. Israeliska judar och araber är verkligen enormt bekanta med varandra, vilket är varför de minglar så lätt i den "konstlade" och främmande miljön på vårdavdelningen. De känner redan "den andra" ganska bra. Jag har hört att det finns ännu mer intensivt mingel bland familjer på barnavdelningen, men jag kan helt enkelt inte förmå mig att komma in på avdelningen att se för mig själv. Jag tycker det är för dränerande känslomässigt. Jag kan hantera sjuka vuxna, oavsett hur allvarligt sjuka, och har även besökt människor i de värsta psykiatriska kliniker, men jag är alldeles för svag för att komma till rätta med en avdelning för sjuka barn.
Antagandet att okunnigheten är vad som ligger bakom politisk stridslystnad är en västerländsk fördom och är helt enkelt fel. De flesta israeliska judar kan grundläggande arabiska och israeliska araber är så grundligt nedsänkta i israelisk kultur att när de chattar med varandra är det sällsynt för dem att slutföra en hel mening utan hebreiska ord och termer insprängda, när de förmedlar en idé bättre än parallellordet på arabiska.
Det finns helt olika "sjukhuskulturer" bland de olika grupperna. Ashkenazi judiska familjer tenderar att komma i litet antal, stanna för korta besök och tala i nära viskningar. Landsbygden araber tenderar att komma fram i stort antal, nästan hela byn visar upp för att underhålla patienten i nära festivalen toner. Drusernas kommer också i stort antal, men tenderar att dela upp sig i skift, med ett team som förs in i patientens rum som tidigare laget är lättad.
Det finns ännu tydligare skillnader i "sjukhuset kultur mat" bland de olika grupperna. Araber och druser anländer med stor picknick kylare av hemlagad mat från sina städer och byar. Det är självklart att deras patienter ska äta hemlagade och inte den patetiska ursäkt för livsmedel att sjukhusen avdelningarna tjäna upp. Undantagslöst leveranser hemifrån är det förtjusande "Finjan" fylld med obeskrivligt gott kaffe. Familjerna bjuda rumskamrater om sina sjuka att dela på.
Nere i lobbyn är en espressobar. Den är fylld med Ashkenazi yuppie familjer. Det finns en Mellanöstern grill, där den sefardiska familjerna umgås, och det är också min favorit källa till lunch. Det finns några snabbmat lederna där tonåringar, judar och araber, tenderar att umgås. Äldre araber föredrar dock att hänga i cafeterian äta vad de har hemifrån, eller i små trädgårdar utspridda i sjukhusbyggnaderna.
Under en tidigare sjukhusvistelse för 11 år sedan tillbringade jag veckan bredvid en äldre beduin som hade varit en legendarisk polis-"scout" i Israel, att lösa brott och utöva nästan övernaturliga krafter inom kriminalteknik. Efter att ha lämnat sjukhuset gav jag ut en bok till stor del om hans liv och om beduiner i norra Israel, "The Scout". Våra familjer har umgåtts på varma termer sedan våra prövningar.
Det är allt verkligen raka motsatsen till den gamla maffiaklyschan om att det är business och inte personligt. Politik, krig, ideologi - i Mellanöstern är det allt "business." Men det finns inget utrymme för business på vårdavdelningen. Tvärtom, allt är "personligt". Relationer går långt utöver de "rätta" till att bli riktigt vänskapliga. Sådan hjärtlighet ändrar inte bakgrunden på politisk-nationella-religiösa konflikter, det som har pågått i så många decennier. Här är där man börjar förstå Mellanöstern. Gör vistelser med intimt umgänge på det personliga planet i sjukhusavdelningen att några lojaliteter, politisk tillhörighet, ideologisk passioner för de inblandade ändras när de lämnar? Inte det minsta. Detta är den grundläggande "motsägelse" som ligger bakom allt i detta land.
Tänk på följande. Wall Street Journal rapporterade den 25 maj 2011 denna berättelse: "En palestinsk kvinna från Gaza kommer till Soroka sjukhus i Beersheba för att få en livräddande hudbehandling för brännskador över halva kroppen. Efter avslutande av hennes omfattande behandling inbjöds kvinnan  till uppföljningsbesök till polikliniken. Nästa gång hon passerade gränsen bär hon på ett självmordsbälte. Hennes avsikt? Att spränga sig på samma klinik som räddade hennes liv. "
Ingenting i den nyhetsrapport motsäger verkligen i mina ovanstående beskrivningar av livet på den israeliska vårdavdelningen. Det är ett par idéer aom  man måste svepa in i sitt sinne. Det är först när man kan smälta båda man börjar förstå Israel.
Detta är också verkligheten i livet och hos arabisk-judiska relationer i Israel som alltmer demoniseras av bigotta antisemiter och Israel-hackare som en "apartheid"-regim. Jag skulle säga att en vecka i ett israeliskt sjukhus är precis vad som skulle kunna bota dessa människor deras "idéer", men efter lite eftertanke tror jag att de skulle komma ut med deras hat och fördomar intakta. Israels egna radikala vänster blir sjuka lika ofta som andra israeler och är lika medvetna om de judisk-arabiska relationerna på vårdavdelningen. De ignorerar också verklighet och ägnar si ått att förkasta felaktigt förkasta sitt eget land som "apartheid", eftersom de drivs av hat mot sitt land och längtan efter dess förstörelse.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar