söndag 21 september 2014

USA:s militära ledare kommenterar Obamas vansinniga strategi mot ISIS.

Militära ledare Alltmer i strid med Obama över ISIS-strategi 

 Katie Pavlich | Sep 19, 2014 



Obamas strategi för hur kampen ska ske mot ISIS är förvirrande i bästa fall, men en sak är klar: kampen är hård mellan Obama och USA:s högsta generaler om hur man ska gå vidare mot terrorarmén.

  Tidigare i veckan under ett senatens försvarsutskottsmöte, sade ordförande i Joint Chiefs of Staff General Dempsey  att det finns stor chans att han kommer att rekommendera marktrupper om koalitionen med arabländer mot ISIS misslyckas.

 "Min uppfattning på denna punkt är att denna koalition är den lämpliga vägen framåt. Jag tror att det kan komma att visa sig vara sant, men om det inte är sant och om det finns hot mot USA då går jag naturligtvis tillbaka till chefen och lämnar en rekommendation där vi inkluderar användning av amerikanska militära markstyrkor. För att vara tydlig, om vi når den punkt där jag tror att våra rådgivare bör åtfölja irakiska trupper om angrepp mot specifikt ISIS-mål, kommer jag att rekommendera det till presidenten", sade Dempsey.

 Nästa dag gav president Obama ett tal i Florida på US Central Command och betonade, "Jag kommer inte att engagera dig, och resten av våra väpnade styrkor, för att bekämpa kriget i Irak" Obama har upprepade gånger insisterat att marktrupper  inte kommer att användas mot ISIS. Oavsett om raden av generaler och andra högt uppsatta militärer som uttrycker skepsis över president Obamas plan och strategi blir  snabbt allt längre.


Pensionerade Marine General James Mattis:

 "Halvhjärtade eller trevande insatser, eller enbart flyganfall  kan slå tillbaka på oss och faktiskt stärka vår fiendes trovärdighet, förstärka deras rekryteringsinsatser som redan är starka. Jag förespråkar inte nödvändigtvis  amerikanska markstyrkor på denna punkt, men vi får aldrig försäkra vår fiende att vår commander-in-chief inte skulle använd dem vid den tidpunkt och plats han själv väljer. När vi agerar ska det vara otvetydigt, och syfta till att avsluta kampen så snabbt som möjligt. Även om ingen är mer tveksamm till att se oss i strid än de av oss som har skrivit brev till de anhöriga till vår fallna, om något är värt att kämpa för ska vi ska använda full styrka."

  General Loyd Austin:

 President Obama har fått råd om hur man ska hantera den islamiska staten Irak och Levanten men inte agerat på det, enligt en ny rapport från Real Clear Defense. Obama klargjorde sin strategi när han avvisade det "bästa militära rådet" av gen. Lloyd Austin, befälhavare för USA:s Central Command.

  General Ray Odierno:

 Flyganfall har bromsat den islamiska staten, även känd under förkortningarna ISIS eller Isil, General Odierno, nu arméstabschef, berättade för journalister från fyra nyhetsorganisationer, bland annat New York Times, i vilken medhjälpare sade var hans första offentliga kommentarer om den nuvarande situationen i Irak. Men i slutändan, "måste du  ha marktrupper som kan gå in och utrota dem", sade han, med hänvisning till de islamiska extremisterna. Luftangrepp "kommer inte att vara slutet gott allting gott och hela lösningen i Irak", sade han. Likaså tillade han, kan jihadisterna inte tillåtas att ha en fristad på andra sidan gränsen i Syrien.

  Överstelöjtnant Oliver North: "I min militära sinne har vi Operation Oändlig Förvirring. Vi har en president som inte kan bestämma vad han vill." "Jag har tillbringat hela mitt liv hängande runt den amerikanska militären. Jag har varit massor av gånger med er från Irak och andra platser. Jag har tillbringat mitt liv med dessa unga killar. Jag väntar på en general eller amiral som kommer att stå upp på sina bakfötter och säga att detta är ett omöjligt uppdrag. med tanke på de begränsningar som du har [Obama] eftersom vi inte kan uppnå det mål som du har ställt upp. det är omöjligt att göra. " "Någon måste berätta sanningen ... Några generaler eller amiraler i Pentagon eller någon annanstans i Central Command måste stå upp och säg 'Uppdraget vi har fått kan vi göra, men inte med de begränsningar du har placerat över oss. '  "


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar